2009. május 6., szerda

CV

1.
Egyetemi tanulmányok:

ELTE magyar szak (1992-1998)

ELTE angol szak (1993-1998)

CEU (1998-99) MA, Gender

ELTE BTK Doktori Iskola, Modern Angol és Amerikai Irodalom (1998-2001), doktori (PhD) fokozat megszerzése (irodalomtudomány, angol-amerikai irodalom): 2005.

Disszertációm címe: „Privilégium és átok”: Metanarratíva-kritika Angela Carter és Salman Rushdie írásaiban.


2.
Publikációk

Egyetemi éveim alatt és később tanulmányaim és fordításaim jelentek meg itt-ott (Jelenkor, ÉS, Café Bábel, Anachronist, kisebb cikkek a Magyar Narancsban). Szerkesztettem verseskötetet (A Gateway to the Sea / Kapu a tengerhez, kortárs skót költők antológiája, társszerkesztés, 1999), környezetvédelmi tananyagot (The Green Pack / Zölt útipakk, Regional Environmental Center, 2003), fordítottam gender-, LMBT- és queer-témájú könyveket, pl. Annamarie Jagose: Bevezetés a queer-elméletbe, Új Mandátum Könyvkiadó, Bp., 2003; Vanessa Baird: A szexuális sokféleség, HVG, Bp., 2004; Judith Butler: Jelentős testek, Új Mandátum Könyvkiadó, Bp., 2005. Az utóbbi években szociológiai tanulmányokat fordítottam angolra az MTA Regionális Kutatások Központja, a Jelenkutatások Alapítvány és egyetemi tanárok, kutatók számára.

Kötet

"Privilégium és átok": Salman Rushdie, Angela Carter és a kultúrakritika. Anonymus Kiadó, Budapest, 2009

Tanulmányok

"A massive double poem". Tennyson's In Memoriam (1833-1849). The Anachronist, 1996, 185-196. o.

„Visszavonhatatlanul belekeveredtem a történelembe”: Salman Rushdie Az éjfél gyermekei című regényéről. Jelenkor, 1998. szeptember, 905-913. o.

The Boundaries of the Stage. Péter Nádas: Burial. The Anachronist, 1998, 267-280. o.

A nem-játék. Café Bábel, 2000/3., 75-87. o. http://www.kontextus.hu/mirolir/ca_san.html

Born a Woman and Made a Woman: Women’s narratives and their authority (Review on Nóra Séllei’s Lánnyá válik s írni kezd: 19. századi angol írónők). The Anachronist, 2000, 351-358. o.

Konferencia-előadás: Nő és férfi, férfi és nő: A társadalmi nemek kutatása Magyarországon az ezredfordulón, 2002. november 22-23. Gender és szexualitáskonstrukciók az irodalomban szekció, előadás: „Gender-konstrukciók Angela Carter A kínkamra és más történetek című kötetében”.

Cikkek (könyvekről és nem könyvekről)

Környezetvédelem és hivatal, Magyar Narancs, 2004.07.29.

Nem szivárvány (Zuzana Brabcová: Gyöngyök éve), Magyar Narancs, 2005.03.17.

Élet és mellébeszélés: az abortuszügy mint platformfelirat, Magyar Narancs, 2005.10.13.

Doris Lessing, az antifeminista feminista író. Élet és Irodalom, 2005. november 25.

A hívő aktivista ("Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet": Andorka Eszter emlékkönyv), Magyar Narancs, 2007.02.01.

Behunyt szemű fiú, gránátszilánkokkal (Knud Romer: Aki pislog, fél a haláltól). Élet és Irodalom, 2009. július 10.

Fordítások

Thomas Laqueur: A testet öltött nem: Test és nemiség a görögöktől Freudig. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2002 (VI. fejezet)

Annamarie Jagose: Bevezetés a queer-elméletbe. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2003

Judith Butler: Jelentős testek. A "szexus" diszkurzív korlátairól. Új Mandátum Könyvkiadó, 2005. Fordította Barát Erzsébet (1-4. fejezet) és Sándor Bea (5-8. fejezet).


3.
Tanítás

Ötödéves angol szakos hallgatóként (demonstrátorként) kezdtem el szemináriumot tartani az ELTE Anglisztika Tanszékén. Ösztöndíjas PhD-hallgatóként 3 éven át vezettem szemináriumokat (1998-2001):

* Bevezetés az irodalomtudományba

* Bevezetés a költészetbe

* Szakszeminárium kortárs regényekről (S. Rushdie, A. Carter, J. Winterson regényeiről) és elméletekről


4.
LMBT (leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű) jogvédelem és aktivizmus

Képzések

Egyetemi tanulmányaimmal egy időben LMBT- és emberi jogi tanulmányokat folytattam, képzéseken vettem részt:

1998: az International Gay and Lesbian Human Rights Commission emberi jogi képzése LMBT aktivisták számára, New York

2000: Open Society Institute, International Policy Fellowship, kutatómunka (részben ennek eredménye az angolul és magyarul megjelent Összefoglaló a leszbikusok, melegek és biszexuálisok diszkriminációjáról Magyarországon, 2001)

2001: a Center for the Study of Human Rights (Columbia Egyetem, New York) féléves emberi jogi képzése

2002: Open Society Institute, International Policy Fellowship, kutatómunka és szakmapolitikai képzések

Aktivizmus (majdnem kronologikus rendben)

1996-97: részt vettem a "Nemi szerepek a civil társadalomban" c. kurzus (előadássorozat) szervezésében az ELTE BTK-n.

1997-2001: a Háttér Társaság a Melegekért egyik ügyvivője voltam. Fő munkaterület: nemzetközi kapcsolatok (ILGA, IGLYO, a később megalakult ILGA-Europe, kelet-európai LMBT szervezetek).

1996-ban részt vettem az első melegfelvonulás megszervezésében, majd 2002-ig a nyári LMBT fesztiválok szervezésében.

1997-98. Fénymásolt, szamizdat Labrisz lap kiadása. 2000-ig vezettem a Labrisz-esteket.

1999: a Labrisz Leszbikus Egyesület megalapítása. 2003-ig az egyesület ügyvivője voltam.

Az általam szerkesztett / társszerkesztett kiadványok:

Leszbikus tér/erő, 2000. (Programadó írás: "Válaszutak: a leszbikus történelem és politika alapjai")

Szembeszél (novellák és versek), 2001.

2001: A Melegség és megismerés program kidolgozása:

Egyik amerikai tanulmányutamon ismertem meg két San Franciscói egyesület középiskolai felvilágosító programját. Hazatérve lefordítottam a tőlük kapott oktatási anyagokat (Support Services for Sexual Minority Youth, + Pacific Center for Human Growth), magyar viszonyokra átdolgozva őket, és összehívtam egy találkozót a Labrisz Leszbikus Egyesület érdeklődő tagjainak részvételével. Így dolgoztuk ki a későbbi "Melegség és megismerés" program alapjait. Miután támogatást kaptunk az EU PHARE Demokrácia Mikroprojektjétől, elindítottuk az iskolai programot: az egyesület tagjain kívül másokat is megkerestünk (mert férfiakat is be akartunk vonni a programba), pontosítottuk a megtartott órák menetét, szórólapokat nyomtattunk, és szétküldtünk 1300 ismertető levelet az ország összes középiskolájának. Később a Soros Alapítvány finanszírozta a Már nem tabu c. tanári kézikönyv (2002) megjelenését. Ennek a szerkesztését is vezettem, illetve megírtam a kötet első részében található programszövegeket.

2002: Már nem tabu: Kézikönyv tanároknak a leszbikusokról, melegekről, biszexuálisokról és transzneműekről. (Szerkesztés, programadó írások.)

Mindeközben aktív tagja és ügyvivője voltam a Háttérnek is. A szervezetet (másokkal együtt) képviseltem ILGA-Europe konferenciákon, brüsszeli Európai Parlamenti meghallgatáson, képzéseken. Egy ILGA-Europe konferencián született az ötlet, hogy fordítsuk le a nemzetközi szervezet lobbianyagát (After Amsterdam), illetve egészítsük ki magyar anyagokkal.

2000: Amszerdam után: Szexuális orientáció az Európai Unióban és Magyarországon (2000, szerk. Mocsonaki László és Sándor Bea). http://www.hatter.hu/amszterdam-utan

AZ OSI ösztöndíjasaként (2000) kutatást végeztem és hosszabb tanulmányt írtam a magyarországi diszkriminációról. Egy ILGA-Europe konferencián beszámoltam erről, és ott született meg a döntés, hogy más kelet-európai országok is készítenek hasonló jelentéseket az Európai Parlament szakértői számára és hazai és ezekkel lobbizunk Brüsszelben. Ebből az anyagból lett az a jelentés, amelyet a Háttér és a Labrisz közösen jelentetett meg, magyarul és angolul. (Magyar: http://www.hatter.hu/oesszefoglalo)

2002: tanulmány a Fundamentumban: „Diszkrimináció a munkahelyen. Az Európai Unió, az alapvető emberi jogok, a 2000/78/EK munkaügyi irányelv és a magyarországi jogi szabályozás." Fundamentum, 2002/3-4. 154-162. o.

2003-ban (egy év előkészítés után) szabadságoltam magam az LMBT mozgalomból, és kiléptem a Háttérből és a Labriszból is.

Amnesty International

2006-2007: kutatás és jelentésírás a magyarországi nemierőszak-szabályozásról és a probléma kezeléséről. A jelentés 2007 májusában jelent meg.
Magyarul: http://amnesty.hu/NEEM%20jelentes.html
Angolul: http://www.amnesty.org/en/library/info/EUR27/002/2007

Inter Alia

2008: az Inter Alia Alapítvány működésének első éve. Főleg blogírás.

Könyvkiadás, fordítás: Leslie Feinberg: Kőkemény. 2008.

Amit jelenleg csinálok + tervezek:

* 3 saját könyv (ünnepek, nagymamák, családok)

* az Inter Alia Alapítvány tevékenységei, új honlappal

* jogi egyetem

* sok-sok gyerekezés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése